Powered By Blogger

marți, 2 noiembrie 2010

Coliva

           

In Ardeal ,in 1 si 2 Noiembrie se sarbatoreste Luminatia,sau Ziua Mortilor.
Oamenii curata mormintele,pun crizanteme si aprind lumanari,pentru a calauzi drumul mortilor.
La tara,oamenii duc la cimitir,cozonac,prajituri,ciocolata si biscuiti pentru copii sau tuica si vin pentru adulti.
Neamurile se aduna  si-i pomenesc pe raposati.Preotul face slujbe scurte pe la morminte.
Cand se lasa seara,cimitirul arata feeric.E poate singura data in an cand cimitirul pare vesel.




Ce legatura are Coliva cu Ardealul ?
Nici una.
In Ardeal nu se face coliva.
Problema este ca mie imi place,asa ca o fac de vreo doi ani, de Ziua Mortilor.
Pozele nu sunt reusite,pentru ca am avut mult de alergat azi,si le-am facut printre picatele.
Dar am sa notez reteta asta pentru posteritate,in caz ca va mai interesa pe cineva.....
Retetele de coliva sunt nenumarate.Iar Colivaresele,ar fi in stare sa se ia la duel in privinta ritualului colivei.
In cate ape sa se spele graul sau arpacasul,daca se invarte de la stanga la dreapta sau de la dreapta la stanga,daca se pune pesmet,ori gris,biscuiti sau zahar pudra si tot asa....

Eu va spun - Reteta mea :

1 kg arpacas
1 kg nuca macinata
500 g zahar
rom
coaja de lamaie
4 plicuri zahar vanilat
scortisoara
100 g biscuiti macinati fin
1 lingurita sare
3 litrii de apa

Pentru ornat :

nuca,migdale,bomboane de ciocolata,stafide...etc
pesmet de biscuiti,nuca de cocos,zahar pudra ...la alegere

Sa incepem :

Am spalat arpacasul in mai multe ape.Apoi l-am scurs si l-am pus la fiert cu 3 litrii de apa si o lingurita de sare.
L-am lasat sa fiarba la foc mijlociu,pana a absorbit toata apa iar bobul "a inflorit " !.
L-am tras de pe foc si l-am lasat sa se raceasca si sa traga apa ramasa.
Cand ajunge la temperatura camerei,se amesteca bine,bine cu :
zaharul,nuca,romul,coaja de lamaie,scortisoara,zaharul vanilat,si cu pesmet de biscuiti daca vi se pare inca umed.
Nu-l lasati sa se raceasca prea tare,pentru ca  va fi greu de omogenizat cu restul ingredientelor.
Se cladeste apoi  pe un platou frumos,sau il puteti pune pe portii direct in bolurile din care se va servi.
Se acopera cu pesmet din biscuiti , cu zahar pudra si se orneaza cu nuca,migdale,bomboane,nuca de cocos,dupa imaginatie.
Daca puneti si zahar pudra,puneti-l doar inainte de a servi ,pentru ca se poate umezi de la compozitie.
Eu l-am pus in pahare de unica folosinta cu lingurite la purtator :)


6 comentarii:

Bianca spunea...

Depinde unde in Ardeal se merge in 1 si 2.
In judetul Mures romanii emrg la cimitir in 7-8 noimebrie.
Intotdeuna a fost asa aici.

geta spunea...

La noi se face coliva,dar reteta ta pare mai buna!

Anonim spunea...

Lia, la noi, in Moldova, se face multa coliva ori de cate ori facem pomenirea mortilor. Poti sa iti spun cu mana pe inima ca reteta este perfecta si folosind biscuitii maruntiti se evita inmuierea colivei atunci cand ii pui zahar. Si eu folosesc pahare de plastic si e o placere sa ii vad pe copii asteptand la rand, in fata bisericii sa isi primeasca paharutul cu coliva!
Cu drag, Savanah

Lia spunea...

Cam In tot Ardealul si Banatul,se sarbatoreste in 1-2 Noiembrie.
Uite o sursa :

http://www.daciccool.ro/traditii/legende-datini-si-obiceiuri/696-luminatia-sau-sarbatoarea-tuturor-sufletelor

Dar nimic nu e batut in cuie.
Toata saptamana asta e dedicata acestei sarbatori.

Lia spunea...

Geta,

Eu am mancat coliva prima data la
Ploiesti.Apoi la Ramnicu Valcea.
E buna peste tot. :)

Lia spunea...

Savanah,

Eu am facut 20 de pahare marisoare.
Credeam ca nu o sa am cui sa
le dau,pentru ca lumea aici nu cunoaste coliva.
Dar mi-a crescut inima cand am vazut ca au mancat tot.
Cei care au golit paharul,au primit si "repetir" :)

Trimiteți un comentariu

Related Posts with Thumbnails