Powered By Blogger

miercuri, 7 decembrie 2011

Carnati si Slanina de casa cu piper si mirodenii






De cativa ani,nu mai taiem porc .
Si cum nu ma prea impac cu mezelurile din comert ,am inceput sa-mi fac in casa preparatele carora le duc dorul .
Carnatii ,slanina ,muschiuletul afumat .

Am sa incep sa va povestesc despre carnati .
Sunt usor de facut,cu conditia sa aveti pe langa ingrediente ,o masina de carne prevazuta cu tub pentru Carnati .

Reteta mea pentru 10 kg suna asa :

8 kg spata  sau pulpa de porc
2 kg slanina cruda
150 g sare  grunjoasa neiodata  sau sare grunjoasa de mare 
1 lingura zahar brun
o lingurita boia dulce /kg carne
o jumatate de lingurita piper proaspat macinat/kg carne
2-3 catei de usturoi /kg.carne.
100 ml apa calda /kg carne

10 m mate de porc ( o punga) dar am luat doua ,pentru ca mai sunt si mate sparte sau prea scurte . 

Daca vreti sa va usurati munca,puteti sa optati pentru o carmangerie,unde va alegeti carnea si slanina iar apoi maceralul o toaca .In felul acesta scutiti o manopera  mancatoare de timp si energie .
Matele le cumpar gata curatate ,conservate cu sare.Cu o ora doua inainte ,trebuie desarate in apa calduta  si spalate in mai multe ape.In ultima apa ,eu pun si un pic de otet.Si le las sa-si astepte cuminti randul .
Apoi pregatesc restul ingredientelor.
Sarea ,piperul,boiaua dulcea ,usturoi.
Usturoiul il puteti trece prin presa de usturoi sau il tocati marunt ,dar daca vreti sa nu se simta prea tare in carnati ,dupa ce l-ati tocat , il opariti in apa pregatita cu sare.Aroma va fi mai discreta .
Pentru 10 kg de carne in amestec cu grasime,fierb un litru de apa in care dizolv sarea .Iau apa de pe foc , adaug usturoiul pisat si il las sa se infuzeze.
Presar carnea cu : Piper,boia si zahar brun.
Zaharul ajuta ca dupa afumare,pielita sa se desprinda mai usor .
Apa calduta , cu sare si usturoi ,o pun peste carnea tocata , printr-o sita ,tot cate putin ,pe masura ce framant.La final ,presez bine ,bine,resturile de usturoi .
Incep sa framant carnea ,pana cand toate ingredientele sant bine incorporate.Framantatul asta e foarte important. Dureaza cu pauze mici cam o ora si la final sigur nu veti mai putea sa dati autografe .


Se mai pot folosi si alte condimente : Fulgi de ardei iuti,boabe de coriandru sau ienupar,cimbru ...ma rog dupa gustul personal . 
Punem carnea la rece si o lasam la maturat pana a doua zi.
A doua zi,pregatim masina de umplut si matele.
Desi pare o operatiune neplacuta ,incercati fiecare mat(spalat) ,inainte de a-l umple ,sufland in el,sa vedeti daca nu e spart.Manevra asta  va scuteste de multe neplaceri.
Si incepeti sa preparati carnatii si sa-i portionati.La nevoie folositi si sfoara .

Nu e nici o filozofie.Dupa primii 2-3 ,deveniti experti .



Cand sunt gata toti ,  îi intepam cu un ac pe toata lungimea ,pe toate partile si la capete ,pentru ca aerul de prisos sa iasa usor si apoi , ii punem la zvantat pe o bara,la rece ,in camara 24 de ore. A doua zi se duc la fum .
Eu prefer sa le dau doua fumuri calde  cu rumegus de fag .O zi da ,o si ba,o zi da .Daca aveti si rumegus de cires ,la final puteti sa-i imbalsamati si cu aceasta aroma care le da o culoare deosebita . 
Dupa afumat  îi  puteti folosi  imediat prajiti alaturi de cartofi,varza,fasole,mamaliga ...... , îi  puteti congela sau  îi  lasati sa se usuce in continuare,pana ajung la consistenta unui salam .
Asa arata dupa ce i-am adus de la fum.Inca sunt cruduti ,dar in trei-patru saptamani vor fi perfecti .

Dupa uscat ,cand  sunt multumita de consistenta la care au ajuns,eu  îi  congelez si raman exact in acel stadiu.Nu se deshidrateaza mai mult ,patreaza acelasi gust si  îi  am mereu proaspeti.
Eu am facut anul acesta prima portie ,i-am adus deja de la fum si acum sunt in camara, la uscat.
Mai fac o portie prin Ianuarie .

Slanina de casa cu piper si mirodenii 




Am facut-o  dupa o reteta italiana ,pe care am ochit-o la Lilly pe blog ,inca de anul trecut.
Procedeul l-a descris ea perfect aici .
Pentru pofta asta,am cumparat slanina cruda din carmangerie.Am cerut slanina de pe burta porcului,care are si un firicel de carne prin ea .
Eu am imbalsamat-o cu sare de mare ,boia dulce,praf de usturoi,fulgi de ardei iuti ,zahar brun,boabe de ienupar si coriandru (pisate in mojar) si rozmarin .
Dupa faza de deshidratare intensa ,si baia in vin alb ,am imbalsamat-o cu praf de piper proaspat macinat amestecat cu praf de usturoi .
Va arat  rezultatul .Nu e chiar gata.Mai trebuie sa stea pe bara pana in 16 Decembrie,dar nu am mai avut rabdare si am taiat o feliuta . :)



E moale ca untul ,aromata ,alb rozalie .Un deliciu.
Sunt asa de incantata,incat am mai pregatit o portie .
Multumesc pentru specialitatea asta Lilly .

Despre muschiulet afumat ,vorbim saptamana viitoare.
Va pup .


Later edit .

Daca vreti sa vedeti cum au iesit si muschiuletii ,am postat reteta aici .







47 de comentarii:

DiaMar bucataria galbena spunea...

Aratoase si tare gustoase.Te pup!

Olguta spunea...

Ohh Doamne...cine m-o fi pus sa intru pe blogul tau? :P..slaninuta aia arata...mmmm...atat de bine... Brava!!

liana spunea...

Ce pofta mi se face! ... Avem si noi programata actiunea "carnatii" pentru sambata, al meu sot e mare maestru! Afumarea o faceti in curtea personala sau la vre-o afumatoare in vecini ? Noi ne-am tot batut capul cum sa ne facem o afumatoare :)), dar in final tot la vecini apelam si anu' asta ....

Lia spunea...

Dia ,

Mu bucur ca-ti plac preparatele mele .
Pup you back . :)

Lia spunea...

Olguta,

Nu numai ca arata ,dar se face foarte usor si nu-i nevoie de fum.
Doar cu ce are omul prin bucatarie .
Pup.

Lia spunea...

Liana ,

Si noi afumama la vecini,desi o afumatoare se face foarte usor si nu ocupa loc mult in curte .
E cat un dulap din lemn cu sita ,rafturi si barne din lemn.Dedesubt ,intr-o oala se aprinde rumegus umezit.Sa faca doar fum nu si foc .:)

retete- ina spunea...

ooooooooooo,ce bunatati,mmm,pot sa iau un pic din fiecare?arata super,de gust ce sa zic ,sigur e foarte bun,te pup

Dorina spunea...

Lia , tu vrei musafiri?! Ca eu acusica vin in Romania si poate ma abat din drum :))

Iepure spunea...

Lia, desi mi-e tare mila de bietul porc, nu pot sa nu admir minunatiile :) Frumos-frumos! Nici nu vreau sa ma gandesc cat de bun. Noi anul trecut am sarit peste si cred ca si anul asta se va intampla la fel. In anii trecuti insa nu era Craciun fara slanina si carnati de casa, afumati de tata. Ce vremuri!

Zazuza spunea...

mno, aici sunt la no comment :))). nu mai zic decat mvaaai!

Mihaela spunea...

Vai Lia, cum arata! singura nu ma apuc sa fac, dar sigur le voi spune parintilor sa se inspire de la tine. Multumiri de postare :)

Adela Zilahi spunea...

Intre timp ce citeam salivam intr-una! Arata super! Carnatul asa il pregatim si noi, singura diferenta ca nu adaugam zahar brun , dar am sa incerc si asa! Iar slanina de notat reteta!! Pupci si o seara placuta!!!

Emily spunea...

draga Lia, arata fantastic si sunculita si carnatii! Ca la mama acasa! te pup cu drag!

Din bucataria mea spunea...

Tare bine mai arata!!!Mmm si slaninuta la fel de buna!Pup!

Bunica spunea...

Lia ce nebunie de slaninuta ai facut acolo...lesinatoare :)
Cu ceva usturoi sau ceapa cu sare, o bucata de paine proaspata si o tuiculita si esti in heaven

Lilly spunea...

Of Lie Lie, ce-mi faci tu mie!Ma faci sa ma duc sa-mi tai o bucata si din slana mea.
Arata bine bucata ta, gustul sigur e bun.Ma bucur ca te-ai incumetat si ca ti-a placut.
Abia astept sa-ti vad "muschii"!:-)

Lia spunea...

Ina ,

Te rog sa te servesti .:)

Lia spunea...

Dorina ,

Pai cred ca in curand deschid pensiune . :))

Lia spunea...

Bunny ,

Pai nu am taiat porc .
Am facut doar cateva kg.de pofta . :)

Lia spunea...

Zuza ,

Mavai zic s io de multe ori cand trec pe la tine . :))

Lia spunea...

Mihaela ,

E bine cand avem surse de inspiratie .Cam asta e si ideea.Sa impartasim experientele. :)
Pup.

Lia spunea...

Adela ,

De multe ori micile secrete fac diferenta . :)
Pup.

Lia spunea...

Emily ,

Pai si la mine e "la mama acasa ".:)

Pup.

Lia spunea...

Licuta ,

Draguta ca de obicei . :)
Multumesc.

Lia spunea...

Cristina ,
Bine zici .
Heaven curat ! :)

Lia spunea...

Lilly ,

Io multumesc inca o data de inspiratie.
Muschii , next weeck .:)

XOXO

pansy spunea...

mai bagat in boale cu minunatiile astea !offf !!!!!

TeoBucatar spunea...

Cate bunatati ai facut!Ale mele au ramas nepostate din cauza vitezei!

Haplea spunea...

Pregatirile pentru Craciun sunt in toi.

La-Chef-A spunea...

Lia, ma fascineaza felul cum povestesti, ma fascineaza traditiile voastre fie ele si cu influente Torineze :) si ma fascinezi tu. XOXO!

Lia spunea...

Teo,

Bine ca le-ai facut,nu conteaza ca nu-s postate. :)

Lia spunea...

Haplea ,

De acum incepe "greul " . :)

Lia spunea...

Gabitza ,


Poate intr-o zi ne-om intalni ,intr-un schimb de experienta.
Eu dau slana si palinca,tu faci somon. :)

Pup .

catkitchen spunea...

vai ce m-as infige in bunatatile astea ;) , si ce culoare frumoasa are slanina !!!

Lia spunea...

Cat,

Sa stii ca eu m-am infipt deja in ele .:)

Mrs. Green Foot spunea...

Arata intr-un mare fel carnatii! Iar slanina as "topi-o" imediat cu ceva ceapa rosie. Abia astept sa ajung acasa la mama, sper sa aiba si ea ceva carnati...

Lia, posibil sa nu ne mai auzim un timp, de aceea iti urez de acum Sarbatori fericite! Te imbratisez cu drag, L.

Lia spunea...

Luiza ,

Multumesc frumos pentru urari .
Iti doresc si eu Sarbatori fericite si tot binele din lume .
Te pup cu drag .

Irina spunea...

Oooh, m-ai dat gata! Abia astept sa ajung acasa de Sarbatori! Pana atunci inghit in sec!

Lia spunea...

Irina ,

Iti doresc Sarbatori fericite , alaturi de toti cei dragi.

Te pup .

Maya spunea...

Am venit sa-mi mai trag o canta peste cap! Leckeeeeeeeeeeeeeeeer!

Mihaela Negrescu spunea...

arata taaare apetisant carnatii si slanina de casa!!bravo!!

Lia spunea...

Maya ,ce-i aia Canta ?
Ca ma duc sa-mi trag si eu una peste cap . :))

Pup you apasat si dulce .

Andreea spunea...

Servus Lia,

am facut si noi carnati de casa anul asta. am mai avut cateva tentative si cum-necum NU reuseam sa le dau gustul si textura celor de acasa (absolut minunati). Mama mi-a tot dat reteta insa ceva nu se potrivea. Am tot cautat pe internet si pana la urma revelatia la tine pe blog s-a produs :) ...suta aceea de ml de apa calda fac toata diferenta in consistenta! Pfff! :)

La gust tot mai avem de lucrat, insa macar consistenta e aproape perfecta si noi ne-am declarat multumiti. :)


Iti doresc Sarbatori fericite alaturi de cei dragi si-un An Nou incarcat cu vesti bune. Te pup cu multa simpatie! :)

Anonim spunea...

Trebuie sa iti spun, ca azi, voi face acesti carnati, in cantitate mica, ce e drept. Doar 3 kg. Am pus 200 gr. de seu de oaie la 1 kg.pulpa porc si 2 kg curcan. Am marele noroc ca am un mixer multifunctional, electric, care a tocat toata carnea , apoi am amestecat tot in bolul lui, carnea tocata iar acum, am pus la frigider. Pe seara voi umple carnatii si iti voi da de veste ce a iesit. E prima oara in viata cand fac carnati si sper sa iasa ceva bun. Imi place blogul acesta si iti doresc numai bine! Gabriela.

Lia spunea...

Cred ca vor iesi foarte buni.
Nu mi-ar fi trecut prin cap sa amestec seul de oaie cu porc si curcan.
Chiar sunt curioasa ce gust au.
La tine se portiveste zicala : Nu e pasare ca porcul ....sau nu e curcan ca porcul . :-)

Anonim spunea...

O lingura de zahar brun la toate cele 10 kilograme de carne?Mi se pare insignifiant ..?Sau o lingura pe kilogram ?Ies prea dulci ,ca turta dulce oare ?

Lia spunea...

Doar o lingura de zahar in total.Rolul zaharului nu este sa indulceasca carnatii, ci sa ajute pielita sa se desprinda frumos dupa afumare.

Trimiteți un comentariu

Related Posts with Thumbnails