Powered By Blogger

joi, 28 octombrie 2010

Dulce de Leche



Sa incepem azi seria bunatatilor  din Lapte condensat.
Primul pe lista mea,de mult timp in asteptare este Dulce de leche.
 Dulce din lapte,sau Caramel din lapte.
Cunoscut ca Dulce de Leche in Argentina,Uruguai,Paraguai,Costa Rica.
In Chile,Ecuador si Panama se numeste Manjar.
In Peru si Columbia este denumit Manjar Blanco.
In Mexic se numeste Cajeta iar in Brazilia , Dolce de leite.
In Franta se face o varianta foarte asemanatoare sub numele de Confiture de lait.
 In Norvegia versiunea lor se numeste Hamar Palegg( Hamar spread).Iar in partea franceza a Canadei,varianta facuta din lapte condensat se numeste Sucre a creme.
Una din metodele de fabricatie ,in cazul in care aveti lapte condensat in conserva,este prin imersia conservelor in baie de apa si fierbere lor prelungita.
Prin fierbere,laptele se condenseaza si mai mult si se caramelizeza.
Mie metoda asta imi da fiori reci,la gandul ca presiunea prea mare,ar putea face conservele sa explodeze,iar pasta dulce s-ar putea imprastia pe pereti.
Asa ca eu am apelat la varianta mai sigura si mai  casnica.
Puteam sa lucrez direct cu laptele condensat,dar pentru ca aveam alte planuri cu el,am luat-o cu reteta de la capat.
Asadar,pentru aproximativ 400 g Dulce de Leche,avem nevoaie de :

1000 ml lapte integral
250 - 300 g zahar
putina sare
un varf de cutit bicarbonat de sodiu

Punem toate ingredientele intr-o cratita antiaderenta,incapatoare.
Punem pe foc,invartim cu o lingura de lemn si supraveghem pana se dizolva zaharul si incepe sa fiarba.
Fierbe la inceput destul de nervos,face bule si-si tripleaza volumul.
In acest moment,dam focul la minim si lasam pe foc aproximativ 1,5-2 ore.Timp in care puteti linistite sa va ocupati de altceva.Nu mai este nevoie sa invartim.
Dar sa puneti un ceas sa sune,sa nu uitati de el.
Timpul de fierbere depinde cat de tare vreti sa se caramelizeze(inchida la culoare) si cat de consistent vreti sa fie.
Eu am facut proba cu picatura exact ca la dulceata.
La final am pus totul in borcan + o mica cantitate intr-o canuta,sa se raceasca mai repede si s-o pot gusta.
Nu am mai gustat-o ci am devorat-o.
Are gust de caramela cu lapte.E minunat.
Se poate manca pe paine,biscuiti ,clatite.
Se poate folosi ca topping pentru inghetata.
Se poate face o minunata inghetata caramel cu iaurt,crema caramel, crema pentru prajituri,budinca,tarte ...
Are intrebuintari nenumarate si ma bucur ca l-am descoperit.
Am mancat azi cu piscoturi,pe care le aveam la indemana.
Pare putin moale,dar inca nu l-am pus in frigider.Dupa cateva zile se
mai ingroasa.Daca mai apuca :)
Sper ca o sa-mi treaca faza asta dulce.
Daca nu,ne vede iar la diete.....
                                  
                      

28 de comentarii:

Andreea spunea...

Yay, cum arata (spun eu, inghitind in sec..)! Era sa jur ca e caramel!

Lilly spunea...

Acum cine te mai opreste?Fara numar, eh?:-)

Lia spunea...

Da Andreea,
Numai ca e caramel din lapte :).

Lia spunea...

Lilly,
Cred ca doar cantarul :( !

Anonim spunea...

Arata suuuper.Mi-ai facut pofta.O sa incerc si eu reteta.Merci

Lia spunea...

Haplea,

Iti dau cuvantul meu ca merita incercat.Problema este ca....,creeaza dependenta :)

Anonim spunea...

Arata super, dar nu inteleg o chestie: la inceput spuneai ca se face din lapte condensat, dar nul gasesc in lista ingredientelor...ce mi-a scapat?

Lia spunea...

Asa este ,se face din lapte condensat la conserva,daca il gasesti in comert.
Prin imersia conservelor in apa si fierbere indelungata.
Conservele ramana inchise.
Eu ma tem de metoda asta.Ma tem sa nu explodeze conservele.Am si spus asta undeva in text.
Am ales metoda asta casnica,care mi se pare mai sigura.
Fata de laptele condensat homemade,
apare in plus un singur ingredient.
Bicarbonatul de sodiu.

Anonim spunea...

Da, ai dreptate, imi cer scuze, am mai citit odata "povestea" si m-am lamurit :)
Incerc reteta cu prima ocazie!

Lia spunea...

E bine sa citesti cu atentie retetele. :)
Vezi ca mai e un punct sensibil,de care am scris.
Atunci cand incepe sa fiarba,poate da in foc,asa ca mare atentie.
Apoi reduci focul... si nu mai sunt probleme.
Daca faci,sa-mi spui daca ti-a placut.

Anonim spunea...

Ma pregateam acum sa fac "dulcele" si abia acum am remarcat ca e nevoie de lapte integral...eu am doar pasteurizat...oare iese si cu asta?
Scuza-ma ca te zapacesc, dar ma ispiteste rau de tot si vreau sa-mi iasa bine! :) si inca ceva: iaurt gras (10% grasime, cum ai folosit la inghetata) oare unde gasesc?
Multumesc mult!

Lia spunea...

Laptele pasteurizat de 3.5% e perfect.Poti sa il folosesti cu incredere.
Iaurt gras de Napolact,sub denumirea de :

Cedra iaurt de bivolita sau oaie si bivolita gasesti cam la orice supermarket.
Ca sa-l gasesti mai usor,sa stii cum arata,ti-am pus un link mai jos.
E al doilea produs pe pagina.

http://www.cerecomand.ro/tag/mancare/

Spor !

Anonim spunea...

Multumesc mult, esti o draguta!
acum e la fiert "dulcele"....sunt atat de curioasa de rezultat! :)
Imi place tare mult blogul tau, atat retetele, cat si modul de prezentare si faptul ca le insotesti cu cate o poveste pe fiecare!

Lia spunea...

Sa-mi spui cum ti-a iesit si
daca-ti place.

Anonim spunea...

Foarte, foarte bun mi-a iesit...la mine a durat mai mult de doua ore pana a ajuns la o consistenta cremoasa, dar e ok...
abia astept sa incerc si inghetata....asta daca mai ramane ceva din "dulce de leche" pe maine :)

Lia spunea...

Devine mai consistent dupa racire.
Daca-l manaci pe tot,faci alta portie.Ai vazut ca e usor. :)

Daca faci inghetata.Las-o 5 minute
"sa respire " cand o scoti din congelator si apoi pune-o in cupe.
Devine maleabila si o portionezi mai usor.
O seara buna.

Ana-Maria spunea...

Am si eu o intrebare. Se poate face si fara bicarbonat? Eu nu-l prea suport :P si as vrea sa fac dulce de leche pt Craciun. Multumesc.

Lia spunea...

Ana Maria,
In princpiu cred ca se poate.Eu nu
am incercat.
Daca nu pui bicarbonat,nu se va inchide la culoare .Rolul lui este
tocmai de a determina tenta "de caramel".
E oricum o cantitat foarte mica,raportat la cantitatea de lapte.
Cu dulce de leche poti lipi fursecuri.Inlocuieste cu succes dulceata.
Fa o portie inainte de Craciun sa vezi cum iese si daca-ti place.
Spor la treba si Sarbatori frumoase.

Anonim spunea...

Ca sa faci dulce de leche din lapte condensat, ajunge sa deschizi conserva si in timp ce e pe baie de abur sa amesteci din cand in cand in ea.

daca tot sunt aici, permite-mi sa te felicit sincer pentru retelele propuse si felul in care le descrii.
Baclavaua m-a incantat... o probez de Craciun.
Sarbatori fericite!

Lia spunea...

Multumesc mult pentru pont si pentru aprecieri.
Daca faci baclavaua,sa treci sa-mi spui cum a iesit.
Sarbatori fericite si tie ! :)

Mihaela spunea...

Nu pot sa creeeeeeed! A prezentat candva Ana Olson o reteta de fursecuri umplute cu dulce de leche. Ce bine ca ai scris cum se face, gata, ma duc sa iau lapte. Se intareste crema aia caramel dupa racire? Vai, ce noroc pe capu'meu!

Lia spunea...

Mihaela,
Dulce de leche,are in mod normal, consistenta unui serbet fluid.
Ana Olson a folosit un serbet comercial,care are consistenta pe
care o vezi in poza mea.
Daca il vrei mai gros,fierbi mai
mult.
Dar ai grija,daca exagerezi cu fiertul va zaharisi.

liana spunea...

Am facut si eu, cu temerea ca nu o sa iasa ce vreau, dar e foarte-foarte bun! am mancat cu clatite, si am facut niste tarte cu dulce de leche si lamaie! minunata reteta, multumesc!!!

Lia spunea...

Liana,

Intr-adevar se face usor,iar rezultatul este neasteptat de bun.
Probema este ca creeaza dependenta.Iar lista dulciurilor care se pot face cu el e lunga...:)

Nicolina spunea...

Multumesc de reteta , este minunata .

Lia spunea...

Nicolina,

Ma bucur din suflet ca reteta mea ti-a fost de folos.
Vedeam Dulce de leche mentionat prin retete si nu stiam de unde sa mi-l procur .
Cand am vazut ce simplu se poate face ,m-am gandit sa il ........ distribui :) si altora .

Irina (Bucataria Irinei) spunea...

Lia conform provocarii Amei a trebuit sa gatesc o reteta de pe blogul tau. Am ales Dulce de Leche..... O minune.... dulce. Delicos.... Multumesc.

Lia spunea...

Irina ,
Vezi ca TOP- Secret !
Shsssssss ! :)

Si eu am o provocare ,sa vad cum a incadrez pana pe 23 Decembrie .

Ma bucur ca ti-a iesit fain si ca ti-a placut .
Eu sunt moarta dupa el si minunile care il au ca ingredient .

Pup fata harnica . :)

Trimiteți un comentariu

Related Posts with Thumbnails