Powered By Blogger

sâmbătă, 12 noiembrie 2011

Dulceata si Jeleu (Peltea) de gutui



....." Si Gutui amarui ,
     Cu puf galben , ca de pui "....

Am primit 7 gutui imense si m-am trezit in fata unei dileme .
Compot ? Dulceata ?Peltea ?
Toate imi plac .
Compotul ar fi fost preferatul meu ,pentru ca iarna pe langa valentele lui compotoase se  poate transforma intr-o delicioasa mancare ,sau sos de gutui ,alaturi de carne de pui,vita sau curcan.
Dar pentru ca la noi in casa e democratie ,am cerut parerea Omului si el a votat pentru dulceata si jeleu .
Votare  50:50 .
Si fata buna cum ma stiti am cedat in favoarea lui .Temporar ,ca doar sezonul gutuilor nu s-a sfarsit .:)
Gutuia isi merita banii,pentru ca practic nu sunt pierderi .Din pulpa am facut dulceata ,iar din coji ,cotoare si seminte am facut peltea .




Dulceata de gutui

600 g gutui cantarite ,taiate cuburi sau rase
1 kg zahar
500 ml apa
un baton de vanilie
zeama de la doua lamai mari

Am curatat gutuile (spalate bine cu o periuta) de coaja si le-am dat pe razatoarea mare.Puteti sa le taiatai cuburi ,daca preferati .
Coaja si cotoarele le-am lasat in apa rece .
Am pus pulpa intr-o cratita cu pereti grosi,impreuna cu zaharul ,apa , batonul de vanilie si sucul de lamaie .
Gutuia fiind un fruct cu pulpa tare si nu prea zemos ,apa ajuta difuzia zaharului si procesul de fierbere si inmuiere al gutuilor.
Zeama de lamaie nu numai ca acreste ,dar impiedica dulceata sa zahariseasca .
Lasam sa fiarba pe foc moale ,amestecand mereu ,sa nu se prinda .La inceput gutuile sunt albe.
Pe masura ce apa se evapora si siropul incepe sa faca bule sticloase ,gutuile isi schimba culoarea.Intai in galben,apoi in roz-ambra.
In momentul in care siropul se leaga si gutuile devin sticloase si se ridica deasupra ,dulceata e gata.




Jeleu (peltea) de gutui

Intre timp ,cojile si cotoarele impreuna cu semintele,le-am pus intr-un vas ,cu apa cat sa le acopere .Am pus apa cam   2 degete peste coji.
Le-am lasat la fiert pana cand s-au inmuiat bine,bine.
Nu invartim deloc in timpul asta ,sa nu se tulbure zeama.
Am strecurat zeama printr-o sita deasa si prin tifon si am obtinut 600 ml.Sucul  asta a extras intre tip toata pectina din fruct .Gutuia se numara printre fructele cele mai bogate in pectina naturala .Astfel ca nu e nevoie de gelfix sau alti adjuvanti moderni .Va trebuie doar rabdare .

Pentru jeleu ne  trebuie  :

600 ml zeama strecurata in care au fiert gutuile
600 g zahar
1 pastaie de vanilie
zeama de la doua lamai mari

Punem totul la fiert pe foc moale ,intr-o cratita cu pereti grosi si cu multa rabdare asteptam sa se faca jeleul .
Al meu a fiert aproape o ora.Timp in care s-a redus la jumatate.
Din timp in timp,faceam proba picaturii.
Eu am facut-o de vreo 10 ori ,sa fiu sigura ca prind clipa . :)
In momentul in care ultima picatura care cade de pe lingura de lemn ,cade ca un lipici gros ,parca nu vrea sa se desprinda de pe lingura ,jeleul e gata.
Mi-au iesit 2 borcane de 315 ml si inca un pic.
Picul ala l-am pus intr-un borcan ,cu care am testat  a doua zi reusita jeleului .



                                          Nu ,nu e turnul din Pisa . :)



Daca vreti o culoare roz ,puteti pune in ultimele minute de fierbere cateva bobite de soc sau de struguri negri .Socul e deja inghetat la mine ,dar am mai gasit cateva boabe de struguri negri pe vie,care m-au ajutat sa-i dau o tenta roz .

Lacrimi de ingeri ce mai tura-vura .



Ei la final ce sa zic ?
Gustul e divin si nu vi-l pot descrie .Trebuie incercat .
La cat mai multe dimineti cu paine calda ,dulceata  si peltea .






57 de comentarii:

Dana C spunea...

Wow!!!!arata demential!

DiaMar bucataria galbena spunea...

Gutuile imi plac indiferent de cum sunt preparate.Ceea ce ai facut tu este super bun.Pup si week-end minunat iti doresc.

Antonina spunea...

Chiar lacrimi de ingeri! Arata minunat Lia!! Sunt innebunita dupa peltea!! si nu mai zic de piciul meu ;) Sigur voi face si eu.. mai ales ca am niste gutui in balcon care nu-si cunosteau sorta ;) Pupici

Adela Zilahi spunea...

Arata foarte bine, nu am mancat dulceata de gutui de ceva vreme ! Mi s-a facut o pofta?!!! Pup cu drag si un weekend minunat!

Lilly spunea...

Ma gandeam eu ca iar mesteresti ceva.
Mie-mi plac amandoua.Imi place tot de la gutuie, chiar si compot!

Din bucataria mea spunea...

Imi plac la nebunie amandoua!!Pup!

Lia spunea...

Merci Dana . :)

Lia spunea...

DiaMar ,

W/end frumos si tie .
Pup . :)

Lia spunea...

Antonina ,

Ce bune o sa fie niste clatite cu peltea de gutui . :)

Lia spunea...

Adela ,


Multumesc .
Te pup si eu . :)

Lia spunea...

Lilly ,

Le-am facut deja de ceva vreme,doar ca nu am gasit timp pentru postare .

Am pus pancetta la macerat in sare . :)

TeoBucatar spunea...

Nu am mai mancat peltea de 100 de ani!Art atat de bine si imi aduce aminte de multe:)

liana spunea...

Ce fain! Azi chiar aveam in meniu mancare de pui cu gutui asa ca o sa incerc jeleul, sa nu arunc nimic-nimic!

Irina spunea...

Imi place mult pelteaua de gutui. A ta arata foarte bine!

Lilly spunea...

Eu am imbracat-o deja in piper.Acum sta spanzurata-n balcon!

Mihaela spunea...

Am facut Tarte Tatin cu gutui, iar din coji si cotoare, minunatia de peltea. Eu o folosesc sa dau luciu tartelor cu crema de vanilie si fructe.

Lia spunea...

Teo ,

Si mie gutuia imi aduce aminte de casa buicilor,unde gutuile se odihneau pe dulap .
Toata odaia era inundata de parfumul lor. :)

Lia spunea...

Liana ,

Sa-mi spui cum ti-a iesit .:)

Lia spunea...

Irina ,

Cred ca toti cei care au gustat-o o adora si nu pot sa o uite . :)

Lia spunea...

Mihaela,

Ai pefecta dreptate.
Inlocuieste cu succes Gelfix-ul .:)

Lia spunea...

Lilly ,

Sa ne traiasca pancettele ! :)
De Craciun facem meniu comun . :))

Haplea spunea...

Arata delicios.Imi place cum ti-a iesit.Sincer o sa incerc din dulceata pe care o am in frigider, asa pofta mi-ai facut.

pansy spunea...

ce frumoasa si eleganta prezentare !

Iepure spunea...

Lia, iti multumesc pentru reteta de peltea :) Dulceata o face tata deobicei, o sa incerc eu pelteaua. Sa imi tii pumnii!

Lia spunea...

Haplea ,

Asta e si rostul Blogrilor.
Sa ne facem pofta unii altora / :))

Lia spunea...

Pansy ,

Multumesc .

Lia spunea...

Bunny ,

Tu esti experta ,nu se poate sa nu iasa .
Totusi tin pumnii .
Pup si ma bucur sa "te vad" . :)

catkitchen spunea...

ambele arata extraordinar de bine , iar alaturi de painica calda , ce sa mai zic ...un deliciu!!!

Can't boil an egg spunea...

Ce frumos arata, ambele! Si eu am facut sapte borcane de dulceata de gutui, si cand am pus etichetele dupa doua saptamani, mai erau doar trei :(( Ador dulceata de gutui, e preferata mea!
Pupici

liana spunea...

Lia,
mi-a iesit foarte putina ca n-am avut decat 4 gutui. Am pus mai putin zahar (ca proportie) si fara vanilie (ca mai am doar o pastaie si mi-era mila de ea :)) ) - dar a iesit minunata! Si are o culoare psihedelica, rosu-deschis aproape fosforescent! Sigur o sa fac o portie mai mare, multumesc de reteta!

Lia spunea...

Cat ,ma bucur ca -ti plac / :)

Lia spunea...

Bravo Diana !

Pupici si tie . :))

Lia spunea...

Liana ,

Sa stii ca si eu am facut la fel ca tine.
Prima portie a fost doar din 4 gutui .
Dupa ce mi-am facut "incalzirea" am plusat la 7 . :))
Important este ca ti-a iesit si ca esti multumita .
Eu cred ca in Peltea e inchis sufletul gutuilor.O esenta care nu trebuie sa ne lipseasca din camara .

Te pup .

feldefel.arts spunea...

Minuni! Iti zic: minuni!

Lia spunea...

Raluco ,

Tu vorbesti ?
Tu ,care esti regina incoronata a dulceturilor ?
Si acum ma ling pe bot cu gandul la ele . :))

Bucate Apetisante spunea...

Ce culoare, ce bun trebuie sa fie!
Vreau si eu...

sarah spunea...

inghit in sec.jeleu ala o sa ma bantuie multa vreme ca de gutui n-au auzit thailandezii.oricum,gustul e divin,asta stiu sigur.pupici

Zazuza spunea...

Lia, arata incredibil de bine, parca e o raza de soare prinsa in borcan!

Lia spunea...

Zazusa ,

Ma bucur ca-ti place ,dar sa vezi ce gust are ! :)

BTW ,
Am trecut pe la tine s-am gasit "Usa" incuiata . :(

Zazuza spunea...

l-am pus pe "privat" pentru ca vreau sa il mai las online, dar nici sa il sterg :)). asa ca acum e nici cal, nici magar. e pe... stand by :))))

Lia spunea...

No bine Zuza ,asa mai merge.
Credeam ca-mi trebuie pass-card .:)
Io te stept cu drag sa revii .
XOXO .

Anonim spunea...

Felicitari! Foarte bine arata si ma inspira sa incerc si eu.
Daca iubest natura s-ar putea sa iti placa asta: http://bunatatidinnatura.blogspot.com/

Anonim spunea...

Totusi cum faci ca pelteaua sa nu se inchida la culoare?

Lia spunea...

Lena ,

Nu inteleg intrebarea .
De ce sa se inchida la culoare ?
Eu procedez de fiecare data exact cum am descris in reteta si rezultatul e cel pe care il vezi .
Faptul ca pui coaja si cotoarele direct in apa rece ,iar apoi la jeleu folosesti zeama de lamaie ,impiedica oxidarea(inegrirea ) gutuilor .

ella_ruxa spunea...

Excelent! A iesit totul ca la carte! Simplu si delicios!

Lia spunea...

Ella ,
Ma bucur ca ti-a fost de folos reteta mea . :)

Anonim spunea...

Desi nu am incercat niciodata mi-a iesit! Nici mie nu-mi venea sa cred. Are o culoare rozalie inchis...
Multumesc pt reteta!

Ps: as pune si poza dar nu stiu cum.

Numai bine!

Lia spunea...

Anonim ,

Ma bucur din suflet ca ti-a iesit reteta si ca esti placut surprins (a ) . :))
Poze nu poti posta aici ,dar cine stie ,poate ti-am facut pofta si intr-o zi iti deschizi Blog . :)


Te mai astept oricand cu mare drag .

Unknown spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Unknown spunea...

Draga Lia vreau sa iti multumesc din suflet. Utilizez reteta ta de citiva ani ... Felul in care ai descris pelteaua mi-à amintit de pelteaua mamei care nu mai este de 18 ani , de cind am plecat de acasa .Ai rascolit in amintirile mele si iti multumesc frumos mentre ca fiecare emotie ne ajuta sa deschidem sentirete sufletului. Iar lacrimile tale de inger , cu mine, au avuto aceasta functie. Sa fii binecuvintata.

Lia spunea...

Clarisa, multumesc pentru comentariu si vorbele care mi-au mers la suflet.

Anonim spunea...

deliciosa

Anonim spunea...

a fost o peltea minunata.... multumesc pt. reteta

Anonim spunea...

a iesit o dulceata deliciosa ...multumesc pt. reteta

Lia spunea...

Ma bucur ca v-a fost de folos reteta mea .:-)

Anonim spunea...

SI TOTUSI MIE MI SE INCHIDE LA CULOARE DULCEATA DE CE?

Lia spunea...

Dulceata se inchide la culoare daca e fiarta prea mult,sau daca nu pui zeama de lamaie.

Trimiteți un comentariu

Related Posts with Thumbnails